Pages

LFC

LFC

Monday, 31 December 2012

BPL : QPR 0-3 LIVERPOOL



  Hari ini Liverpool telah mengubat sedikit kekecewaan para peminatnya selepas membenam QPR dengan jaringan 3 gol tanpa balas.Gol-gol hasil dari Suarez(2),Agger(1).

   Tak dapat nak ungkap banyak sebab tak tengok full time tadi.Baru pindah rumah,jadi Astro masih belum pasang lagi.Apa pun kualiti permainan pada separuh masa pertama sangat tinggi.Banyak serangan yang menyebabkan tekanan buat pasukan QPR.

   Separuh masa kedua pula,Liverpool hanya bermain kawalan bola dan hanya sesekali membuat percubaan.Nampak Liverpool telah selesa dengan 3 gol awal.QPR pula sesekali menyerang tetapi gagal menembusi gawang Liverpool.Reina juga bertindak cemerlang selepas beberapakali menyelamatkan gawang dari di bolosi.

   Jose Enrique terpaksa di keluarkan pada minit ke 70 kerana mengalami kecederaan hamstring dan di gantikan oleh Suso.2 gol Suarez telah melonjakkan dirinya ke tempat kedua untuk penjaring gol terbanyak iaitu 13 gol dan beza 1 gol daripada pendahulu Van Persie yang mengumpul 14 gol setakat ini.

   Harap Liverpool dapat kekalkan momentum kemenangan untuk perlawanan akan datang.Jumpa lagi di tahun 2013.

Sunday, 30 December 2012

BPL : STOKE CITY 3-1 LIVERPOOL FC


  Maaf lambat update.Masih kecewa.Hukhukhuk.Apapun benda dah lepas.Malam perlawanan Liverpool dan Stoke sangat mengecawakan.Terutama bahagian pertahanan.Terlalu longgar sehingga mudah di bolosi 3 gol.
 
   Walaupun mendahului seawal minit ke-2 hasil jaringan penalti pertama untuk musim ini yang di jayakan oleh Gerrard tetapi selepas itu seperti hilang arah.Banyak peluang yang di sia-siakan.Memasukkan Henderson dan Joe Cole serta Sterling gaga membantu mengubah keputusan.

   Setiap hantaran kebanyakkan tidak tepat kecuali hantaran-hantaran dekat.Walaupun mendominasi keseluruhan perlawanan,apabila kena serangan balas atau di serang secara berterusan,The Reds tidak mampu bertahan lama.Banyak kesilapan-kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku.

   Seperti biasa,Liverpool mengharapkan gol dari dalam kotak penalti,jarang melakukan percubaan jarak jauh.Stoke bermain agak kasar dan betul apa yang aku post yang lepas,bermain kasar adalah salah satu faktor untuk meraih kemenangan.Lihat sahaja semasa Liverpool berjaya ke Final Liga Juara-juara Eropah pada 04/05 dan seterusnya menjadi juara,pemain waktu itu banyak bermain secara kasar dan itu di akui sendiri oleh Alex Ferguson yang waktu itu tidak percaya yang Liverpool berjaya ke final kerana kata beliau "Mereka(Liverpool) tidak layak ke final,mereka bermain kasar,bukan bermain bola sepak".
 
   Tapi lihatkan hasilnya.Harap-harap lepas ini Liverpool berjaya mencatatkan kemenangan.

Monday, 24 December 2012

MY LOVE : HARYANIE ATHIRAH (3 MONTHS)


    HARYANIE ATHIRAH BINTI ADI ADLEE
 
ANAK KESAYANGAN SAYA DAH 3 BULAN.
RINDU SANGAT-SANGAT KAT MY BABY GIRL














6 SEBAB BERUNTUNGNYA PEREMPUAN MEMPUNYAI RAHIM


1.) Dia bekerja dengan Allah..jadi ‘kilang’manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh..7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya..

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang…sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya…

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita,sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi,seluruh dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita tu mati sewaktu bersalin, itu dianggapmati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya,semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung..

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang takdir sedari.. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini..

6.) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA…….

Sunday, 23 December 2012

WAHAI KAUM HAWA,BACA DAN DALAMINYA.BUKAN UNTUK MENGHINA TETAPI UNTUK KEBAIKAN DAN MEMBERITAHU KEBENARANNYA



Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.
Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,
"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.
Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.  "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.
Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat  ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.
Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.
Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di  bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.
Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.
Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?

-*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang  tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.
-*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.
-*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan  yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.
-*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia  berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain
-*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang  yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya       kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.
-*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.
-*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya  seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. -*Perempuan  yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami.

"Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Lihatlah kaum hawa,kita ambil yang paling mudah,menutup aurat,hari ini jika di tanya mengapa anda tidak bertudung,selalunya jawapan yang kerap kita dengar "belum sampai seru" walhal seruan untuk menutup aurat sudah lama ada,anda sahaja yang tidak mahu mengambil tahu.Jadi kepada kaum hawa,baca,fahami dan dalamilah segala apa yang telah di beritahu.Insyallah pasti mudah segalanya.

BPL : LIVERPOOL 4-0 FULHAM


  Liverpool menerima kunjungan Fulham di Anfield untuk saingan Liga Perdana Inggeris.Bermain dalam keadaan hujan tidak menghalang Liverpool untuk beraksi baik dan mengukir kemenangan bergaya selepas membenam Fulham 4-0.Gol-gol telah di sumbangkan oleh Skrtel,Gerrard,Downing dan Suarez.

SEPARUH MASA PERTAMA :

   Liverpool telah memulakan permainan dengan penuh semangat dan terus melancarkan serangan.Seawal minit ke-8,Martin Skrtel berjaya menjaringkan gol pembukaan,gol yang sangat menarik hasil dari sepakan sudut dari Steven Gerrard.Pada minit ke-25,sepatutnya Liverpool berjaya menambah koleksi gol tetapi di sia-siakan oleh Agger selepas bola tampanannya melangkaui palang gol walaupun beliau betul-betul di hadapan pintu gol yang terbuka luas.Minit ke-36,Gerrard berjaya menjaringkan gol hasil lorongan dari Downing.Sehingga tamat separuh masa pertama,tuan rumah mendahului pelawat 2-0.

SEPARUH MASA KEDUA :

    Sekali lagi Liverpool menambah koleksi gol seawal separuh masa kedua bermula iaitu pada minit ke-52,Downing berjaya menjaringkan gol pertamanya di Liga Perdana Inggeris hasil rembatan menarik di sebelah kiri pintu gol Fulham dan menewaskan penjaga golnya.Gol itu juga hasil hantaran dari Gerrard.Liverpool seperti tidak cukup dengan gol yang berjaya di hasilkan,masih melancarkan beberapa serangan yang bahaya dan beberapa kali hampir menambahkan lagi koleksi gol pada perlawanan ini.Fulham pula di lihat tidak bermaya dan hanya sesekali dapat membuat percubaan itupun dari jarak jauh.Pada minit ke-92,Luis Suarez berjaya menjaringkan gol selepas mendapat hantaran daripada Enrique.Suarez juga telah mengotakan janjinya kerana sebelum ini beliau berjanji akan menjaringkan gol dalam perlawanan ini.Tamat permainan,Liverpool berjaya membenam Fulham 4-0.

KESIMPULAN :

   Keseluruhannya semua pemain Liverpool bermain sangat baik,bertenaga dan rajin.Bahagian serangan yang di ketuai oleh Luis Suarez dan di bantu oleh Downing serta Suso telah berjaya membuat beberapa percubaan dan kebanyakkan hampir menemui sasaran yang positif.Bahagian tengah pula yang di ketuai oleh Steven Gerrard sambil di bantu oleh Shelvey dan Lucas telah berjaya melakukan beberapa percubaan,peluang untuk menjaringkan gol dan berjaya mematahkah beberapa serangan dari pasukan pelawat.Bahagian pertahanan pula di terajui oleh Agger,Skrtel,Johnson dan Enrique sangat kukuh untuk di tembusi dan kecuali Agger yang tidak dalam watak untuk gol-gol yang di hasilkan walaupun hampir menjaringkan gol.Penjaga gol,Pepe Reina bertindak cemerlang walaupun hanya sesekali saja di uji.Liverpool mendaki ke tangga ke-8 di belakang Chelsea dengan jumlah mata 25 hanya beza 5 mata di tempat ketiga iaitu Arsenal.Mampukah Liverpool berada dalam kelompok 4 terbaik?

PERTUKARAN :

Minit                Keluar                          Masuk   
  71                   Suso                    Raheem Sterling
  74             Jonjo Shelvey                  Joe Allen
  83              Lucas Leiva              Jamie Carragher

Man Of The Match

League Table

Sunday, 16 December 2012

BPL : LIVERPOOL FC 1-3 ASTON VILLA

  
   Liverpool FC menerima kunjungan Aston Villa(AV) di Anfield untuk saingan liga.Dalam perlawanan ini,Suarez di turunkan semula selepas di gantung 1 perlawanan kerana mengumpul 5 kad kuning.

1st Half :-
   Liverpool berjaya mengawal dan menguasai perlawanan sejak wisel mula di tiupkan.Beberapa peluang dan percubaan telah di lakukan tetapi tidak berjaya menembusi kubu pasukan pelawat.AV juga sesekali melakukan serangan dan pada minit ke 28,Liverpool di kejutkan oleh gol AV selepas penyerang AV,Benteke berjaya merembat bola masuk ke dalam gawang Liverpool dari jarak lebih kurang 25 meter.Liverpool cuba mencari gol penyamaan tetapi beberapa pemain Liverpool kerap melakukan kesilapan dan akibatnya minit ke 40,pemain AV,Weimann berjaya menjaringkan gol kedua buat pasukannya selepas mendapat umpanan dari Benteke.Keputusan 0-2 kekal sehingga tamat separuh masa pertama.

2nd Half :-
   Joe Cole di masukkan menggantikan tempat Jonjo Shelvey.Liverpool cuba mengawal permainan dan berusaha mencari gol.Akibat terlalu mencari gol penyamaan,Benteke sekali lagi berjaya merobek gawang tuan rumah pada minit ke 50.Bahagian pertahanan seperti agak longgar kerana banyak memberi peluang kepada AV menyerang dan membiarkan Benteke bergerak bebas.Pada minit ke 86,Gerrard berjaya menjaringkan gol saguhati berpunca apabila percubaan Johnson terkena kepalanya dan telah mengelirukan penjaga gol lawan.Tetapi semuanya telah terlambat.Sehingga tamat permainan,Liverpool telah tewas ke atas Aston Villa dengan keputusan 1-3.

Kesimpulan :-
   Keseluuhan Liverpool menguasai perlawanan tetapi pertahanan longgar menyebabkan 3 gol di bolosi.Joe Allen pun tiada apa yang menarik darinya dan menjadi punca gol kedua dan gagal menyekat Benteke dari menjaringkan gol ketiga.Shelvey pula yang di letakkan di bahagaian penyerang kiri tidak banyak melakukan percubaan dan seperti patung di atas padang.Pemain Liverpool juga bermain terlalu baik dan tidak banyak melakukan kekerasan.Kadangkala,kekerasan juga menjadi faktor penting untuk menang.Liverpool yang masih belum mendapat penalti sepatutnya di hadiahkan sepakan penalti selepas baju Agger di tarik dalam kotak penalti tetapi pengadil tidak memberikan hadiah walaupun jelas Agger di kasari.

PEPE REINA - Gagal selamatkan gol pertama walaupun bola tidak terlalu laju tetapi masih bermain baik.
JOHNSON - Beberapakali melakukan kesilapan tetapi berjaya tingkatkat kualiti permainan.
SKRTEL - Gagal mengawal benteng pertahanan dengan baik.
AGGER - Permainan yang biasa sahaja.
DOWNING - Bermain baik.
LUCAS - Kualiti yang biasa.Di gantikan oleh Henderson.
ALLEN - Punca gol kedua pasukan pelawat dapat dihasilkan.Sepatutnya beliau mengejar dan memberi tekanan kepada Weimann tetapi di biarkan pemain berkenaan masuk dalam kotak penalti.
- Tubuh yang kecil menyebabkan kurang dari segi pertahanan dan gagal mencuri bola atau menyekat Benteke dari menjaringkan gol ketiga buat Aston Villa.
- Kualiti permainan yang sederhana.
GERRARD - Mempunyai beberapa peluang tetapi gagal menjaringkan gol.Masih bermain baik.Menjaringkan gol saguhati buat Liverpool.
STERLING - Kualiti permainan yang sederhana,kerap bermain secara solo dan selalu kehilangan bola.
SUAREZ - Permaianan yang menakjubkan dan banyak membuat peluang kepada rakan-rakan tetapi gagal di sudahkan dengan baik.
SHELVEY - Seperti tiada apa darinya.Peluang untuk menjaringkan gol terhidang tetapi di sia-siakan.Di keluarkan dan di gantikan oleh Joe Cole.
JOE COLE - Menggantikan Shelvey dan bermain baik.
HENDERSON - Beliau sepatutnya di masukkan lebih awal kerana mutu permainan yang baik sejak akhir-akhir ini.Di masukkan menggantikan Lucas

Friday, 14 December 2012

AFF SUZUKI CUP 2012 : THAILAND 2-0 MALAYSIA


  Pasukan Harimau Malaya tidak berjaya mengekalkan kejuaraan di Suzuki Cup Edisi 2012 selepas di kalahkan oleh Thailand di Bangkok malam semalam.

   Pasukan negara bagaikan tidak bermaya melawan pasukan tuan rumah sambil agak di bantu oleh keputusan berat sebelah pengadil.Bagaimanapun,pasukan negara berjaya mengimbangi perlawanan tetapi selepas pemain pertahanan negara,Fadhli Shas di layangkan kad merah pada lewat permainan separuh masa pertama telah merencatkan segala strategi yang di rancangkan sehingga pertengahan separuh masa kedua pasukan tuan rumah berjaya menjaringkan 2 gol.Keadaan padang boleh di katakan lebih teruk dari keadaan padang di Stadium Nasional Bukit Jalil,ia juga mungkin menjadi faktor kekalahan semalam.

   Selepas di kejutkan gol itu,pemain negara menunjukkan kebangkitan walaupun bermain kurang 1 pemain tetapi pertahanan kental serta kecekapan penjaga gol tuan rumah telah mematahkan setiap serangan yang di lakukan.Formasi 4-5-1 yang di gunakan juga tidak sepatut di gunakan apabila Mat Yo yang keseorangan di bahagian penyerang tidak mampu buat apa-apa.Formasi yang terbaik 4-4-2 atau 4-1-3-2.Pasukan negara tewas selepas agregat 3-1.

   Apa-apa pun tahniah buat pasukan negara kerana berjaya melangkah ke separuh akhir dan menutup suara-suara sumbang yang tidak yakin pasukan negara akan layak ke separuh akhir selepas kekalahan pada perlawanan pertama di peringkat kumpulan.Kalah hari ini bukan kalah selamanya,kalah bukan berarti mengalah.Selepas ini pasti akan di persoalkan kedudukan K.Rajagopal sebagai jurulatih,samaada masih relevan atau tidak.

Monday, 10 December 2012

BPL : WEST HAM UNITED 2-3 LIVERPOOL FC

WEST HAM UNITED VS LIVERPOOL FC
   Liverpool telah bertandang ke tempat lawan untuk kembali bersaing dalam BPL selepas menang dan layak ke peringkat kalah mati di dalam saingan ECL.West Ham juga ingin mengekalkan rekod kemenangan selepas minggu lalu menang 3-1 ke atas Chelsea.

   Pada separuh masa pertama bermula,The Reds yang serba hitam untuk perlawanan ini telah membuat beberapa serangan awal dan hasilnya,minit ke 10 rembatan kaki kanan Glen Johnson dari luar kotak penalti telah berjaya menewaskan pemain pertahanan dan penjaga gol West Ham United(WHU).Selepas gol pembukaan,Liverpool seperti berpuas hati dan bermain secara bertahan malah diberi tekanan oleh tuan rumah yang ingin mencari gol penyamaan.Pada minit ke 36,WHU berjaya mendapatkan sepakan penalti setelah bola rembatan dari pemain tuan rumah terkena tangan Joe Allen dan Noble dengan mudah menjaringkan gol dari sepakan penalti.Steven Gerrard menambah derita pasukan sendiri selepas menanduk masuk gol sendiri hasil hantaran lintang dari pemain WHU pada minit ke 43.

    Separuh masa kedua bermula,WHU pada awalnya masih menguasai perlawanan sehingga minit ke 75,Liverpool berjaya mendapat gol penyamaan menerusi Joe Cole selepas lorongan cantik dari Sterling dan Cole terus membuat sepakan kaki kiri hingga menewaskan 2 pertahanan dan penjaga gol WHU.Gol itu juga merupakan gol pertama Joe Cole untuk BPL dalam masa 18bulan.Selepas gol penyamaan itu,Liverpool kembali bertenaga untuk mencari gol kemenangan dan pada minit ke 78 apabila hantaran lintang Henderson kepada Shelvey telah membuahkan hasil tetapi bukan dari jaringan Shelvey,bola terkena kaki pertahanan WHU dan melambung tinggi melepasi jangkauan penjaga gol dan bola terus masuk ke gawang tuan rumah.Sehingga tamat permainan,keputusannya Liverpool menang 2-3.

     Liverpool terasa dengan ketiadaan Suarez apabila bahagian serangan tampak longgar,tetapi percaturan memasukkan Joe Cole dan Jordan Henderson telah membuahkan hasil positif.

REINA - Bermain cemerlang,banyak menyelamatkan gawang dari di bolosi.
JOHNSON - Pemain terbaik Liverpool untuk perlawanan malam ini.
SKRTEL - Banyak selamatkan bola dari keadaan yang bahaya.
AGGER - Pertahanan yang kukuh dan sukar di tembusi pihak lawan.
ENRIQUE - Di keluarkan awal permainan,mengalami kecederaan dan di gantikan oleh Joe Cole.
LUCAS - Bermain baik dan tenang menghadapi setiap serangan.
GERRARD - Mimpi buruk buatnya kerana menjaringkan gol sendiri.Hilang keyakinan pada mulanya tetapi dapat di kawal dengan baik.
ALLEN - Di beri peluang untuk menyerang tetapi langsung tiada percubaan darinya dan kerap membuat kesilapan.Punca gol pertama pihak lawan.
DOWNING - Menggantikan tempat Enrique di bahagian pertahanan kiri.Bermain baik,overlaping yang menarik.
SHELVEY - Mengetuai bahagian serangan tetapi masih tidak mampu menggalas tanggungjawab yang selalunya di beri kepada Suarez.
STERLING - Bermain secara solo tetapi selalu kehilangan bola.Pergerakkannya mudah di baca pihak lawan.Pencetus gol kedua Liverpool.
JOE COLE - Di masukkan awal permainan.Agak kurang menyerlah pada awalnya tetapi masih bermain baik dan dapat menjaringkan gol penyamaan.
HENDERSON -Kemasukkan beliau menggantikan Lucas dan peluang yang di beri tidak di sia-siakan apabila bermain baik dan pencetus gol kemenangan.
COATES - Di masukkan sebagai pelengkap dan untuk membuang masa.Menggantikan Joe Allen.

*Pada awal permainan,lihat sahaja Liverpool pakai baju hitam,aku terus was-was dengan keupayaan.Hampir menjadi realiti was-was aku tu.Nasib last-last minit,WHU nampak seperti sudah selesa dan kepenatan.huhuhhhuhu.....menang juga akhirnya...

Sunday, 9 December 2012

AFF SUZUKI CUP 2012 : MALAYSIA 1-1 THAILAND

  
    Tidak cukup selesa lagi!!!Itu yang patut di beritahu kepada pasukan negara selepas sekadar seri 1-1 di Stadium Nasional Bukit Jalil,Kuala Lumpur.

   Separuh masa pertama,kedua-dua pasukan saling membuat gerakan untuk mencari gol awal tetapi tidak berjaya.Selepas masa kedua bermula,pasukan negara memperkemaskan gerakan dan hasilnya pada minit ke 47 Malaysia telah terlebih dahulu menjaringkan gol apabila Norsharul Idlan Talha berjaya menanduk kemas hasil hantaran daripada Mahali Jasuli.Selepas gol itu,pasukan pelawat mula memberi tekanan untuk mencari gol penyamaan dan sepatutnya selepas gol awal,pemain negara boleh memberi lebih tekanan tetapi sebaliknya berlaku,pemain negara seperti hilang tumpuan dan akibatnya Thailand pula berjaya mengikat jaringan pada minit ke 79.Selepas itu Safee Sali,Kunalan dan Zubir di bawa masuk tetapi masih gagal untuk mengubah kedudukan cuma peluang yang terbaik apabila Safee yang menanduk bola betul-betul di hadapan gawang lawan tetapi penjaga gol Thailand dengan tindakan reflex yang pantas berjaya menafikan bola tandukan oleh penyerang negara.

   Jadi sehingga tamat wisel perlawanan,Malaysia hanya mampu mencatatkan keputusan seri dengan Thailand cuma tidak selesa apabila pelawat mendapat gol di tempat lawan ini bermakna Thailand hanya perlu keputusan seri 0-0 di tempat sendiri.Manakala pasukan negara mesti menang atau seri 2-2 untuk layak dengan mudah tanpa masa tambahan dan sepakan penalti.

   Apapun tahniah buat pasukan negara kerana menunjukkan semangat juang yang tinggi.Tidak kira menang atau kalah mahupun seri,yang penting pemain negara telah membuktikan yang mereka telah berusaha untuk mempertahankan gelaran sebagai juara AFF Suzuki Cup.

Friday, 7 December 2012

MALAYSIA VS THAILAND,LIVERPOOL VS WEST HAM UNITED : 09/12/2012


  Malaysia akan bertemu Thailand pada separuh akhir pertama AFF Suzuki Cup 2012 di Stadium Nasional Bukit Jalil,Kuala Lumpur tanpa beberapa tonggak pemain yang mengalami kecederaan seperti Wan Zack Haikal,Kunalan,Kyril Muhymeen serta Aidil yang di gantung 1 perlawanan kerana mengumpul 2 kad kuning.

       Thailand pula di lihat sebagai pilihan pertama tidak mempunyai masalah yang di hadapi untuk menurunkan barisan terkuat mereka.Corak permainan pantas Thailand menjadi kunci utama untuk mereka berjaya serta hantaran-hantaran tepat kepada penyerang dan serangan balas pantas menjadi kunci utama mereka berjaya mengekalkan rekod tanpa kalah dalam peringkat kumpulan.

   Pasukan Malaysia juga boleh bermain pantas tetapi kebanyakkan pemain negara akan cepat PANCIT apabila perlawanan masuk sekitar minit ke 65.Malaysia perlu mendapatkan gol awal supaya boleh menaikkan lagi semangat juang.Hal penyokong tidak menjadi masalah kerana ramai peminat bola sepak negara akan sentiasa memberi semangat kepada mereka.Cuma yang di takutkan apabila mereka mendapat gol awal,pemain negara akan bermain secara bertahan.Itu pasti memberikan kelebihan pihak lawan untuk memberi tekanan dan serangan bertali arus.

   Liverpool FC pula akan menentang West Ham United untuk saingan Liga Perdana Inggeris tanpa penyerang berbisa,Luis Suarez,yang di gantung 1 perlawanan kerana beliau telah mengumpul 5 kad kuning dalam saingan BPL.Berkemungkinan Brendan Rodgers(BR) akan meletakkan Jonjo Shelvey untuk mengetuai bahagian serangan sambil di bantu Sterling dan mungkin Oussama Assaidi juga akan di masukkan untuk membantu bahagian serangan.Kembalinya Lucas Leiva mengukuhkan lagi bahagian tengah.

   Liverpool yang baru saja menang perlawanan menentang Udinese di dalam saingan Europa League dan berjaya ke peringkat kalah mati.Di harap Liverpool akan teruskan momentum kemenangan.

EUROPA CHAMPION LEAGUE : UDINESE 0-1 LIVERPOOL

   Perlawanan terakhir Liverpool dalam peringkat kumpulan menentang Udinese,dengan misi mesti menang untuk membolehkan mereka layak ke peringkat seterusnya.The Reds tidak menurunkan beberapa pemain utama seperti Steven Gerrard yag mengalami masalah kesihatan dan Agger yang mungkin di rehatkan untuk perlawanan BPL ahad ini menentang West Ham.

   Luis Suarez di turunkan kerana beliau di gantung 1 perlawanan untuk saingan BPL selepas mengumpul 5 kad kuning.Pada seawal minit ke 11,Nuri Sahin terpaksa dikeluarkan kerana mengalami pendarahan hidung selepas di kasari oleh pihak lawan dan tempatnya di gantikan oleh Jonjo Shelvey.

   Minit ke 23,Jordan Henderson berjaya menjaringkan gol pembukaan perlawanan selepas menerima bola dari Suso dan dengan mudah beliau merembat masuk bola ke gawang lawan kira-kira dalam jarak 10meter dari pintu gol.Tersentak dengan gol itu,Udinese berusaha mencari gol penyamaan dengan membuat beberapa percubaan tetapi gagal membolosi gawang Liverpool yang di kawal oleh Pepe Reina.Sebelum tamat sepearuh masa pertama,Suarez telah membuat percubaan cantik dengan sepakan akrobatiknya tetapi berjaya di tepis keluar oleh penjaga gol Udinese.

   Separuh masa kedua bermula,kedua-dua pihak cuba mencari gol dengan menggandakan serangan dan Henderson mempunyai peluang untuk menjaringkan gol tetapi di nafikan oleh penjaga gol lawan.Penjaga gol tuan rumah sekali lagi menjadi wira apabila menepis keluar bola secara spontan hasil percubaan jarak dekat oleh Suarez selepas Suarez membuat gerakan solo yang menarik untuk menewaskan 2 pemain pertahanan tuan rumah.Rahim Sterling di masukkan menggantikan Suso yang tidak menyerlah pada perlawanan ini.Minit ke 79,Pasquale pemain pertahanan Udinese di layangkan kad merah selepas mengutip kad kuning kedua kerana mengasari Rahim Sterling.Udinese hampir menyamakan kedudukan sebelum tamat permainan tetapi bola yang di rembat oleh Di Natale hanya melepasi sedikit palang gol.Tamat permainan,Udinese 0-1 Liverpool.The Reds berjaya melangkah ke peringkat seterusnya.

PEPE REINA - Masih berada di tahap baik dan beliau perlu membuktikan  yang beliau masih di perlukan di Anfield.
CARRAGHER - Menjadi kapten selepas Gerrard tidak diturunkan.Seperti biasa,Carra lebih gemar bermain secara hantar kepada Reina dan kadang-kadang membahayakan keadaan.
SKRTEL - Bermain baik bergandingan dengan Carragher untuk mengekang asakan pihak lawan.
JOHNSON - Kawalan bola yang baik dan bermain secar bertahan serta menyerang dengan baik.
ENRIQUE - Bermain di bahagian asalnya tapi masih boleh membuat serangan dan asakan kepada pihak lawan.
ALLEN - Masih membuat hantaran dengan tepat tetapi mengalami masalah apabila hendak mencuri bola dari pihak lawan kerana fizikal yang kecil menyebabkan beliau tidak mampu membuatbody contact dengan baik.
SAHIN - Cedera dan di keluarkan di awal permainan.
HENDERSON - Menjaringkan gol kemenangan dan permainan yang bertenaga di pamerkan.
DOWNING - Permainan yang biasa-biasa yang di tunjukkan tetapi berjaya membuat beberapa gerakan menarik dan mencipta beberapa peluang gol.
SUSO - Pemain muda yang mempunyai kualiti permainan yang sangat baik tetapi untuk perlawan ini,beliau seperti tiada kualiti yang biasa di pamerkan dan kerap membuat kesilapan.
SUAREZ - Seperti biasa kualiti permainan yang sangat baik dengan gerakan-gerakan yang cantik dan telah membuat beberapa percubaan yang bahaya tetapi gagal menjaringkan gol.
SHELVEY - Pertahanan dan menyerang,corak permainan yang bertenaga di pamerkan.Di masukkan menggantikan Sahin di awal permainan.
STERLING - Permainan yang biasa di pamerkan.Menggantikan Suso selepas Suso bermain sangat tidak memuaskan.

Group A Table

Wednesday, 5 December 2012

KOPERAL JENAIN SUBI DI BEBASKAN

    Koperal Jenain Subi  telah di bebaskan daripada tuduhan menyebabkan kematian remaja lelaki berumur 15 tahun, Aminulrasyid Amzah, dua tahun lalu.Ini selepas Mahkamah Tinggi membuat keputusan membebaskan selepas tertuduh membuat rayuan dan hakim Datuk Abdul Rahman Sebi telah berpuas hati kerana anggota polis berkenaan melepaskan tembakan hanya untuk memberhentikan kenderaan yang di naiki mangsa dan bukan berniat untuk membunuh mangsa.

   Pada 13 September 2011,Hakim Latifah Mohd Tahar telah menjatuhkan hukuman terhadap tertuduh iaitu hukuman 5 tahun penjara di bawah Seksyen 304kanun keseksaan.Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11, di sini antara jam 1.10 pagi dan jam 2 pagi pada 26 April 2010.

   Alhamdulillah,Allah SWT maha adil dan maha mengetahui.Siapa salah dan siapa tidak,siapa yang sebenarnya teraniaya dan siapa yang di aniaya.Insyallah jika kita sentiasa di pihak yang benar,kebenaran akan terbukti tidak kira cepat ataupun lambat. 

wink* : pasti ada puak yang tak puas hati nanti,macam-macam fitnah yang pasti di taburkan.

Sumber : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KoperalJenainbebastuduhansebabkankematianAminulrasyid/Article/

Tuesday, 4 December 2012

LIVERPOOL FC : BERITA DAN INFO


~Daniel Agger berterima kasih kepada rakan sepasukannya di bawah kendalian Brendan Rodgers(BR) kerana memastikan beliau Fit dalam setiap perlawanan.









~Jose Enrique telah memberi persembahan yang memberangsangkan dan BR gembira dengan prestasi beliau.Sebelum ini beliau telah di beri amaran akan dijual pada January nanti jika tidak memperbaiki persembahannya.

~Liverpool kini dilihat sedang berunding dengan pihak Newcastle untuk mendapatkan Demba Ba dengan nilai £7.5 juta.

~ Ejen Raheem Sterling menyatakan bahawa Raheem tidak akan menandatangani perjanjian baru melainkan jika Liverpool meluluskan £30,000/minggu.

~Liverpool akan bertemu Udinese di tempat lawan pada 7/12/12,jam 0200hrs(waktu Malaysia)


~Joe Allen mengaku beliau selesa apabila bergandingan bersama Lucas Leiva di bahagian tengah.











~Samed Yesil dan Adam Morgan di khabarkan masih belum bersedia untuk menggantikan tempat Suarez dalam perlawanan dengan West Ham. 

~Suso memuji BR kerana teliti dalam setiap perkara.

~Penyerang Liverpool yg di pinjamkan ke West Ham,Andy Caroll,di soal siasat oleh polis kerana di syaki terlibat dalam pergaduhan semasa parti utk sambutan Natal.

logo & source :  http://www.facebook.com/BeritaInfoLiverpoolFcynwa?ref=stream

MALAYSIA MENANG LIVERPOOL MENANG

 
 Maaf lambat update kerana sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan.Mulakan dengan Piala AFF 2012,Malaysia berjaya menewaskan Indonesia 2-0 seterusnya layak ke saingan separuh akhir untuk bertemu Thailand yang terlebih dahulu menempah slot ke separuh akhir.
 
   Pasukan bimbingan Datuk K.Rajagopal telah berjaya membenam pasukan Garuda selepas Azamudin Akil dan Mahali Jasuli berjaya menjaringkan gol untuk Harimau Muda.Bagi aku Mahali Jasuli menjadi 'Man Of The Match' pada malam itu kerana persembahan bertenaga beliau dan menjadi watak penting untuk gol pertama selepas hantaran jauhnya berjaya di sambar oleh Azamudin Akil dan 3minit kemudian Mahali sendiri berjaya menjaringkan gol kemenangan.

   Beralih kepada Liga Perdana Inggeris,Liverpool berjaya menewaskan Southampton 1-0 selepas Daniel Agger berjaya menjaringkan gol kemenangan pada babak pertama.Perlawanan ini juga menampilkan semula Lucas Leiva yang kembali cergas selepas berehat lama kerana kecederaan.Liverpool sekarang berada di tangga ke-11 di belakang Arsenal.Selepas ini Liverpool akan bertemu West Ham tanpa Luis Suarez yang di gantung 1perlawanan kerana beliau telah mengumpul 5kad kuning.Siapakah pengganti Suarez?

Apepon YNWA Harimau Malaya 'n' The Reds

Logo By : http://www.facebook.com/BeritaInfoLiverpoolFcynwa

Friday, 30 November 2012

EPL : TOTTENHAM 2-1 LIVERPOOL

   Liverpool telah berkunjung ke Tottenham Hospur untuk mengutip 3 mata penuh tidak kesampaian selepas tewas 2-1 kepada tuan rumah.Liverpool telah ketinggalan 2-0 dalam masa 16 minit.Malah dalam perlawanan ini yang menariknya 3 gol pada perlawanan ini berpunca dari 2 pemain tuan rumah iaitu Bale dan Lennon.

   Sekitar minit ke 7,tuan rumah telah membuka jaringan selepas gerakan solo Bale yang menewaskan beberapa pemain Liverpool telah mudah membuat hantaran lintang dan di sudahkan dengan baik oleh Lennon yang tidak di kawal.Dalam 10minit kemudian,Bale sekali lagi menjadi watak penting apabila berjaya menambah duka pelawat dengan jaringan sepakan percumanya yang cantik sehingga mengelirukan Reina yang langsung tidak dapat mengagak kemana bola itu akan pergi.

   Selepas tersentak dengan 2jaringan awal tuan rumah,The Reds mengatur langkah dan membuat serangan demi serangan dan banyak peluang yang di cipta tetapi masih gagal menembusi gawang tuan rumah yang di kawal oleh Lloris.Sehingga pertengahan separuh masa kedua Liverpool berjaya mendapatkan jaringan tetapi dari kesilapan Lennon yang ingin membuang jauh bola dari kawasan gol sehingga bola itu terus ke muka Bale dan terus masuk ke dalam gawang sendiri.

   The Reds cuba cari gol penyamaan tetapi tetap gagal menewaskan kawalan dari Hugo Lloris.Sehingga wisel penamat,Liverpool masih tidak mampu menamatkan badi kekalahan kepada Tottenham Hospur.Reina pada perlawanan ini nampak terlalu goyah dan jika ia berterusan berkemungkinan boleh di jual pada musim perpindahan bulan Januari ini.

Thursday, 29 November 2012

PIALA AFF 2012 : HARIMAU MALAYA MASIH BERTARING


 Tahniah Harimau Malaya kerana berjaya mengukir kemenangan dan mengembalikan kepercayaan peminat.Malaysia berjaya membelasah Laos pada perlawanan kedua Piala AFF di Stadium Nasional Bukit Jalil,dengan keputusan 4-1.

   Terdahulu pasukan bimbingan Rajagopal telah di tewaskan oleh pasukan Singapura,0-3,dan kerana itu ramai peminat bolasepak tanah air yang marah atas kekalahan yang mudah ke atas negara jiran.Hari ini,para pemain berhempas pulas untuk memastikan kemenangan dan mengembalikan kepercayaan para peminat di seluruh Malaysia.

   Pada perlawanan malam tadi,Safiq Rahim membuka jaringan menerusi sepakan percuma dari luar kotak penalti tetapi beliau telah melakukan kesilapan mengakibatkan Laos berjaya menyamakan kedudukan dan keputusan 1-1 berakhir sehingga tamat separuh masa pertama.

   Bermula separuh masa kedua,pemain negara banyak mengatur serangan demi serangan dan beberapa peluang di sia-siakan sehingga Safee Sali berjaya menghasilkan gol kedua buat pasukan negara selepas berjaya menyudahkan hantaran lintang dari Wan Zack Haikal.Kemudian Wan Zack Haikal dan pemain gantian Khyril Muhymeen menggandakan lagi jumlah jaringan untuk memastikan kemenangan besar buat pasukan Harimau Malaya.

   Penjaga Gol nombor 1 negara tidak diturunkan pada perlawanan ini dan digantikan oleh Farizal Marlias yang beraksi cemerlang pada malam tadi.Pada pendapat aku,Khairul Fahmi atau Apek sudah tidak relevan dan tidak mampu menggalas tanggungjawab sebaik mungkin.Selepas perlawanan persahabatan antara Malaysia VS Chelsea suatu ketika dahulu,aku tertarik dengan kebolehan Farizal Marlias yang lebih tangkas dan berkualiti berbanding Apek,malah dari segi disiplin,Apek nampak kurang berdisiplin.Tidak kira kita bagus macamana,jika disiplin diri walaupun di luar padang tidak dapat di jaga,sedikit sebanyak akan mengganggu prestasi.

   Harap-harap perlawanan terakhir menentang Indonesia,Malaysia akan kekal momentum prestasi seperti di tunjukkan pada malam tadi.


Friday, 23 November 2012

UEFA EUROPA LEAGUE : LIVERPOOL 2-2 BSC YOUNG BOYS


 Liverpool FC menerima kunjungan dari Young Boys untuk saingan peringkat kumpulan Uefa Europa League.Liverpool menurunkan hampir keseluruhan pemain simpanan untuk saingan ini dan di ketuai oleh Carragher.Liverpool juga tidak menurunkan penyerang dan bahagian serangan diketuai oleh Shelvey serta di bantu oleh Oussama Assaidi dan Joe Cole.

  Selepas sepak mula separuh masa pertama,YB terlebih dahulu melakukan serangan tetapi gagal menjaringkan gol.YB juga lebih banyak melakukan gerakan serangan daripada Liverpool untuk 20minit pertama perlawanan.Sepatutnya Liverpool boleh di depan lebih awal tetapi Jordan Henderson mensia-siakan peluang yang ada.Minit ke 30,Andre Wisdom dikeluarkan akibat keederaan dan di gantikan oleh Steven Gerrard.Lilitan kapten juga bertukar tangan dari Carragher kepada Gerrard.Sekitar minit ke-33,gerakan menarik dari Joe Cole dan Suso menghasilkan gol apabila bola hantaran Cole dapat di sambut baik oleh Shelvey dan dengan mudah beliau menanduk masuk bola ke gawang.Selepas gol tersebut Liverpool banyak sia-siakan peluang untuk menjaringkan gol.

  Selepas 51minit sepak mula separuh masa kedua,YB dapat menjaringkan gol di mana kesilapan Henderson tidak mengawal pemain YB yang keseorangan.Luis Suarez di masukkan dan menggantikan Suso dan hasilnya Liverpool berjaya di hadapan sekali lagi selepas Joe Cole menjaringkan gol ekoran daripada gerakan dari Gerrard dan Suarez.Liverpool terus menyerang dan akibatnya mereka lalai dan membiarkan pemain YB menjaringkan gol cantik dari luar kotak penalti untuk menewaskan Reina.Kemasukkan Rahim Sterling yang menggantikan Joe Cole selepas Cole menjaringkan gol masih tidak mampu membantu.

  Sehingga tamat permainan,Liverpool hanya mampu mencatatkan keputusan seri dengan Young Boys,2-2.

Pemain Liverpool Yang Best :
-Joe Cole,Shelvey,Suso,Assaidi,Skrtel,Downing,Gerrard

Pemain Liverpool Yang Biasa Aje :
-Sterling,Reina,Suarez,Carragher,Wisdom,Sahin

Pemain Liverpool Yang Tak Best :
-Henderson

Sunday, 18 November 2012

BPL : LIVERPOOL 3 - 0 WIGAN


 Tahniah buat Liverpool kerana berjaya menundukkan Wigan di Anfield 3-0 hasil 2 jaringan dari Suarez dan 1 dari Enrique.Liverpool telah memulakan aksi dengan begitu garang cuma sesekali pasukan pelawat berjaya membolosi kubu pertahanan yang di ketuai oleh Agger.

   Pepe Reina juga kembali beraksi selepas beberapa perlawanan di ketepikan akibat mengalami kecederaan.Pada separuh masa pertama kedudukan masih seri tanpa jaringan dan percubaan terbaik adalah daripada Suso yang merembat padu tepat kepada penjaga gol pelawat.

   Hanya perlu 2 minit selepas separuh masa kedua bermula,Suarez berjaya meledakkan gol hasil hantaran daripada Sterling.Selang 10 minit kemudian,Suarez sekali lagi menambahkan koleksi golnya selepas menerima lorongan bola yang cantik dari Enrique dan Suarez dengan mudah menewaskan Al-Habsi.Pada minit ke 66,Enrique pula menjaringkan gol selepas berjaya mencuri bola muntah hasil percubaan Sterling yang telah di tepis oleh Habsi tetapi Enrique berjaya menyambutnya dan meledakkan gol kemenangan Liverpool.

   Boleh di katakan semua bermain baik pada malam tadi.Minta-minta lepas ni,kemenangan akan berterusan.
~YOU'LL NEVER WALK ALONE~

Tuesday, 13 November 2012

LIVERPOOL FC : FORMASI ATAU PEMILIHAN PEMAIN?


  Bagi peminat Liverpool,mungkin ada sedikit kekecewaan dengan apa yang di persembahkan pada perlawanan menentang Chelsea.Apakah kesilapan pemilihan pemain serta formasi yang di gunakan tidak sepatutnya di praktikkan?

  Lihat pada pemilihan pemain,mungkin menentang kelab besar seperti Chelsea,Brendan Rodgers(BR) tidak sepatutnya menggunakan Wisdom.Lihat saja pada persembahannya,langsung tidak terdaya untuk memberi saingan dan kerap melakukan beberapa kesilapan.Kemasukkan Carragher juga mungkin boleh di pertimbangkan,lebih baik gunakan Coates walaupun Carragher telah menjadi Assist untuk gol penyamaan,tetapi itu bukanlah bermakna beliau bermain baik.Dari segi pemilihan ini tidaklah membimbangkan kerana pemilihan pemain lain masih baik.

  Formasi yang di gunakan pada tempoh hari juga sangat mengejutkan kepada peminat malah pemain sendiri tampak tidak selesa dengan formasi yang di gunakan,3-5-2,satu formasi yang sangat berisiko.Sebelum ini BR selalu menggunakan 4-3-3,pemain telah memberi aksi yang terbaik cuma penyudah masih tumpul,tetapi pada perlawanan menentang Chelsea,nampak bahagian tengah kucar-kacir dan pertahanan sangat goyah terutama pada separuh masa pertama.Walaupun formasi 4-3-3 yang selalu di gunakan menarik,tetapi apabila kena serangan balas,selalunya hanya tinggal 3 pemain di bahagian bawah.Lihat pada perlawanan menentang Arsenal bagaimana goyahnya pertahanan apabila di serang balas kerana bek kanan dan bek kiri telah meninggalkan posisi masing-masing dan hanya tinggal Allen,Skrtel dan Agger untuk mengawal.

  Pada pendapat aku,lebih baik gunakan posisi 4-4-2 atau 4-1-3-2,sekurang-kurangnya 5 pemain masih boleh mengawal bahagian pertahanan dan 5 pemain lagi masih boleh dalam keadaan menyerang.
Contoh Formasi 4-1-3-2

Reina
Johnson Skrtel Agger Enrique
Allen
Sahin Gerrard Downing
Suarez Sterling

  BR suka membuat serangan dari tepi jadi apabila Sahin dan Downing sudah menyerang dari kiri dan kanan dan Gerrard membantu Suarez dan Sterling,posisi mereka boleh di gantikan oleh Johnson,Allen dan Enrique.Jika kena serang balas,mereka masih sempat untuk mengawal bahagian bawah.Dengan adanya 5 orang lagi,agak sukar bagi pihak lawan untuk menyerang dengan pantas.

  Tetapi ini hanya pada pendapat aku,masing-masing sebagai peminat mahukan sesuatu yang lebih baik selepas beberapa perlawanan yang di tunjukkan.Memang betul Liverpool perlu seorang lagi penyerang yang berkualiti tetapi adanya penyerang sekarang,masih boleh di katakan baik dari segi corak permainan cuma janganlah terlalu bermain skil,itu juga antara punca kehilangan bola dan sukar untuk menjaringkan gol.

  Apa-apa pun....... ~YNWA~